Grafikai tervezés
A marketing világában a grafikai tervezés az első lépés egy nyomdatermék megvalósításában, mely nélkül alig működik a márkaépítés és a vállalkozás arculatának megteremtése. Grafikai tervezés során készül a cég logója, weboldalának (és esetleges webáruházának) design-a, vagy akár egy új termék bemutatásához használt reklámanyagok. A vizualitás egy rendkívül fontos eleme a kereskedelemnek, így a megfelelő kezekben a siker egyik garantálója lehet.
1. Mit szeretnénk terveztetni?
Legelőször el kell döntenünk, hogy pontosan mit is szeretnénk megterveztetni, mert a különböző lehetőségek (pl. katalógus, esküvői meghívó, névjegy, stb.) idő- és munkaigénye is eltérő, így a költségek is másak lesznek.
2. Van-e már valami elképzelés?
Meg kell mondanunk, hogy egy meglévő koncepcióhoz akarunk valami újat terveztetni (pl. új termék esetén a reklámanyagok, meglévő arculathoz új logó, stb.) vagy a grafikus „teljesen szabadkezet kapva” – gyakorlatilag nulláról, de az elképzeléseinknek megfelelően – dolgozhat. Mindkét változat esetén vannak kihívások, de egy jó szakember valóra válthatja minden kívánságunk.
3. Mik a tervezendő termék legfontosabb paraméterei?
Grafikai tervezéskor meg kell adnunk a terveztetni kívánt termék legfontosabb fizikai paramétereit. Szinte kivétel nélkül minden esetben az egyik legfontosabb ilyen a termék fizikai mérete (hossza – szélessége – katalógus esetén az oldalszám, ami a vastagságot adja), alakja – formája, színösszeállítása, stb..
4. Szükségünk van-e nyomtatott verzióra is?
A tervezés során az egyes lépések közben vagy akár a teljes folyamat végén lehetőségünk van próbanyomtatás igénylésére. Ez nem kötelező, azonban a nyomtatott verzión olyan hibát is észrevehetünk, amit a számítógép monitorán nem.
5. Mikorra kell készen lennie a tervezésnek?
Meg kell adnunk egy határidőt, amikorra – az esetleges utómunkálatokkal együtt – készen kell lennie a tervezésnek, nyomtatás esetén a kivitelezésnek. Minél kisebb a grafikus számára rendelkezésre álló idő, annál drágább a tervezés díja, de ezért cserébe hamarabb megkapjuk a „terméket”. A határidő megadásakor figyelembe kell venni a munka bonyolultságát (pl. logóhoz elég lehet pár nap, de egy 40-50 oldalas katalógus összeállításához jóval több idő kell) és konzultálni kell a tervezővel is.
6. Legyenek-e ellenőrzési pontok?
Ha igen mikor és mennyi? Megrendelőként lehetőségünk van többször is ellenőrizni, hogy az általunk kért grafikai tervezés hogyan halad. Minden tervező munka esetén egyfajta stabilitást jelent egy ütemterv megalkotása, ahol a megrendelő és a tervező konkrét eredmény meglétéről állapodnak meg. Pl. egy katalógus tervezése esetén: 2. nap – fedő- és hátlap megléte, 5. nap – 1-5. oldal megtervezése, stb.). Ettől a tervtől el lehet térni, de egy alapnak mindenképp megfelelő – ellenőrizni tudjuk az elvégzett munkát, és a grafikus is tudja, hogy mit kell még megcsinálnia.
7. Igen
jelentős különbségek lehetnek a különböző cégek áraiban és feltételeiben, ezért mindig több cég ajánlatát kérjük be és hasonlítsuk össze. Ezt 2
perc alatt, minden kötelezettség nélkül megtehetjük a következő
ajánlatkérő ív kitöltésével.
Szerző: Kócsi Norbert |