Pneumatikus útváltó szelep
Az útváltó szelepek a pneumatikában és hidraulikában használatos vezérlő eszközök. Segítségükkel a levegő vagy olaj áramlási útja megváltoztatható a rendszerben, ami által például munkahengerek vagy más végrehajtók működtethetők. Az útváltók összekötésével logikai kapcsolások is létrehozhatók, bár ezek napjainkban ritkábban használatosak. Rengetegféle konstrukciós megoldással készülnek, mindenféle rendszerhez, alkalmazáshoz, nyomásszinthez megtalálható a megfelelő típus.
1. Pneumatikus vagy hidraulikus szelepet keres?
Az első és legfontosabb dolog a szelep megválasztáskor, hogy milyen közeget használó rendszerben kerül alkalmazásra. Méret- és konstrukcióbeli különbségek vannak ugyanis a pneumatikus és a hidraulikus szelepek között, melyek alkatrészeik anyaga, szerkezeti felépítésük miatt egymással nem felcserélhetők.
2. Hány útú és állású útváltó szelepre van szüksége?
Az útváltó szelepek típusait a csatlakozásainak és állásainak számával jellemzik a világ minden területén. Az utak száma azt mutatja, hogy összesen hány ki- és bemeneti csatlakozás található a szelepen, az állások száma pedig a beállítható áramlási irányok, helyzetek lehetőségeit jellemzi. Szabványos elnevezésben e két szám egy perjellel van elválasztva. A legegyszerűbb útváltó szelep két csatlakozással és két állással rendelkezik, így megnevezése: 2/2-es szelep.
3. Milyen működtetés és visszatérítés célszerű?
A szelepek működtetésük szerint is csoportosíthatók. Az útváltóknak van egy alaphelyzeti állása, melyből a működtetés során kibillentjük, ekkor történik maga az irányváltás. Ez a kibillentés azonban többféle módon is történhet. Hidraulikus és pneumatikus rendszernél kézenfekvő megoldás lehet maga a hidraulikus vagy pneumatikus működtetés, de sokszor van szükség kézi karos vagy elektromágneses vezérlésre. A kibillentett pozícióból a szelepnek vissza kell térnie az alaphelyzetbe, ami szintén valamilyen, a működtetéshez hasonló vezérléssel oldható meg. A visszatérítés lehet rugós is, ebben az esetben a működtető jel megszüntetése után a szelep önmagától visszaáll az alaphelyzetbe.
4. Közvetlen vagy elővezérelt szelep használata indokolt?
A közvetlen szelepek a legegyszerűbb kivitelűek, vezérlésük direkt módon történik. Az elővezérelt szelepek ellenben két részből állnak. Egyrészt egy főszelepből, amely a rendszer közegének áramlási útját módosítja, tehát a normál útváltó feladatát látja el. Csatlakozik hozzá azonban egy kisebb, elővezérlő szelep is: mi ezt a szelepet működtethetjük közvetlenül, és ez fogja kapcsolni a főszelepet. Elővezérelt szelepek alkalmazása ott szükséges, ahol nagy a rendszer térfogatárama, és direkt vezérléssel nem megoldható a működtetés.
5. Milyen nyomás, térfogatáram van jelen a rendszerben?
Mindenképp fontos meghatározni azt, hogy milyen nyomás és térfogatáram uralkodik abban a hidraulikus vagy pneumatikus rendszerben, ahova az útváltó szelep beépítésre kerül. Ez a szelep méreteit, anyaghasználatát határozza meg, mert nagyobb energiákhoz, teljesítményekhez természetesen masszívabb konstrukció szükséges.
6. Milyen csatlakozóval rendelkezzen az útváltó szelep?
Ugyanolyan konstrukciójú útváltó szelepek többféle csatlakozási lehetőséggel elérhetők. Pneumatikus eszközöknél megszokottak a gyorscsatlakozók, de ugyanúgy előfordulnak külső és belső menetes csatlakozások is. Hidraulikus szelepek esetében stabilitásuk miatt talán inkább a menetes csatlakozók elterjedtek, de minden esetben meg kell adni azok méretét, hogy tökéletesen a rendszerhez illeszthetők legyenek.
7. Igen
jelentős különbségek lehetnek a különböző cégek áraiban és feltételeiben, ezért mindig több cég ajánlatát kérjük be és hasonlítsuk össze. Ezt 2
perc alatt, minden kötelezettség nélkül megtehetjük a következő
ajánlatkérő ív kitöltésével.
Szerző: Kócsi Norbert |